All Images Header

Zelf controle houden

Zelf controle houden

Plumco: “Zelf controle houden op installaties die we bieden”

Het berekenen van sanitaire installaties is een taak die veel installateurs gewoon doorschuiven naar de leveranciers. Men beschikt over onvoldoende kennis en tijd om de berekeningen zelf uit te voeren en een berekening door een leverancier is dan nog zo makkelijk. Nochtans kiest niet iedereen voor die gemakkelijke oplossing. Plumco, een Kruibeeks HVAC-installatiebedrijf opgericht door zaakvoerder Jean-Pierre Geerts, maakt gebruik van de gespecialiseerde BINK-software om zelf berekeningen uit te voeren.

Controle in handen

De belangrijkste reden voor Jean- Pierre Geerts om te starten met eigen berekeningen was de motivatie om te weten waar hij mee bezig was.

“Eerder dan slaafs de berekeningen van de leveranciers te volgen, wil ik zelf controle houden op de installaties die we aan onze klanten aanbieden. Ik wil de installaties begrijpen en weten waarom we bepaalde keuzes maken. Nochtans zijn de studies bij ons in België een pijnpunt.

Volgens de letter van de wet is de installateur immers altijd de pineut wanneer er iets verkeerd loopt. Een studiebureau maakt dan wel een studie maar uit de lastenboeken blijkt steeds dat ze zelf niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor hun eigen studie. Voor de installateur is dat enorm frustrerend. In de particuliere woningbouw bestaan studies eigenlijk niet. Daarom zijn we op zoek gegaan naar software om zelf onze studies te kunnen verrichten.”

VSK-Beurs

VSK – de tweejaarlijkse beurs voor de installatiebranche – was voor Jean-Pierre Geerts de plaats waar hij het Nederlandse BINK leerde kennen.

“Ik was op zoek naar software die mijn leidingen kon berekenen voor lucht, water, gas, enzovoort. Door mijn fascinatie voor energiezuinige systemen moest daar zeker ook de berekening van warmteverliezen bijkomen. Een dergelijk softwareprogramma heb ik in feite nooit gevonden. Er waren wel tabellen van het WTCB maar die voldeden niet aan mijn verwachtingen. Op de beurs kwam ik de mensen van het Nederlandse BINK tegen en hun programma leek me wel wat. Toch vond ik het te duur en ik heb zelfs een jaar gewacht met de aankoop van een licentie. Frappant was wel dat men bij BINK niet begreep dat ik het aankoopbedrag te hoog vond.

Nederlandse studies worden doorgerekend

Nederlanders die raar opkijken van een te hoge prijs. Het lijkt niet verwonderlijk, behalve wanneer ze zich aan de verkoperszijde bevinden.

“In Nederland heerst immers een totaal andere mentaliteit inzake studies. Die worden steeds doorgerekend aan de klanten en niemand zeurt daarover. Toen ik hen uitlegde dat de situatie in ons land helemaal anders was, keken ze raar op. Van een Belgische installateur wordt verwacht dat hij zelfs in offertefase de studie gratis aan de klant aanbiedt. Toegegeven, dergelijke studies uitvoeren leer je wel op school maar voor een installateur ontbreekt eenvoudigweg de tijd om zich daar uren mee bezig te houden. En die tijd is ook niet terug te draaien. Je kan van installateurs niet verwachten dat ze hun theoretische kennis van op school nu opnieuw gaan bovenhalen om zelf studies te gaan uitvoeren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel collega-installateurs de berekeningen veelal laten uitvoeren door een leverancier. Met de software die wij aankochten, wordt het opeens wel veel eenvoudiger om opnieuw eigen studies te gaan uitvoeren. Op die manier wordt de inwerktijd tot een minimum beperkt.”

Belangenvermenging bij leveranciers

“Leveranciers die studies maken, is de kat bij de melk zetten,” zegt Jean-Pierre Geerts. “Een leverancier verkoopt radiatoren en heeft er alle belang bij om de installatie zo zwaar mogelijk te berekenen en daardoor meer radiatoren te kunnen leveren. Gratis bestaat niet. Een groothandelaar die zogezegd gratis een studie maakt, dat kan niet kloppen. Wanneer de toestellen worden besteld, die volgens hun studie nodig zijn, zal de doorrekening wel gebeuren. Bij ons is dat volledig anders. Wij vragen geen studies van de leveranciers. Wij willen enkel materiaal gebaseerd op de studies die we via de software zelf hebben uitgevoerd. Onze installaties worden dan ook juist berekend met BINK. Wij hebben er geen enkel belang bij om meer radiatoren dan nodig te installeren en hebben al vaak discussies gehad met potentiële klanten waarvoor we bijvoorbeeld een installatie van 14 kW voorzien, terwijl een collega-installateur een installatie van 30 kW voorziet. Het verschil is wel dat de installatie van onze collega werd uitgerekend door een leverancier, terwijl we onze installatie zelf berekenden. Het spreekt voor zich dat de klant in zo’n geval meer vertrouwen heeft in een zwaardere installatie, omdat hij het toch zeker niet koud wil hebben in de winter. Veelal overtuigen we dergelijke mensen door hier en daar – aanvullend bij de vloerverwarming – extra aansluitingen te voorzien voor radiatoren, zonder de radiatoren zelf op te hangen.

Nog geen enkele van onze klanten heeft ons tot nog toe laten weten dat ze het koud hadden of dat zo’n extra radiator daadwerkelijk geplaatst moest worden. Door het besparen op een teveel aan radiatoren, kunnen we weer goedkoper voor onze klant gaan installeren. Vaak valt onze prijs in dezelfde categorie als die van onze concurrenten maar wij gebruiken dan weer betere toestellen, waardoor we intern kunnen besparen op onderhoud en service.”

Zekerheid

Jean-Pierre Geerts wachtte een jaar met de aankoop van BINK maar een jaar later liep hij de mensen van BINK Software opnieuw tegen het lijf.

“Ik heb hen dan nog eens uitgelegd dat wij de prijs van onze studies niet kunnen doorrekenen aan onze klanten. Na veel vijven en zessen hebben ze dan toch een commerciële geste gedaan, niets spectaculairs evenwel, waardoor ik uiteindelijk toch tot de aankoop ben overgegaan.

De belangrijkste motivatie is uiteindelijk dat ik wil weten waar ik mee bezig ben. Wanneer een leverancier je een warmteverliesberekening bezorgt, kan je er alleen maar van uitgaan dat die klopt. Ik ben liever zeker van mijn stuk, vandaar de eigen berekeningen.”

Prijskaartje

Voor niets gaat de zon op. Aan BINK hangt een prijskaartje vast. Maar de ondersteuning maakt volgens Geerts veel goed.

“Studies van bijvoorbeeld een balansventilatie snoeren de meest kritische klanten meteen de mond. Ik heb er geen enkel belang bij om de software de hemel in te prijzen, maar als het goed is, mag het ook gezegd worden. Het programma gaat veel verder dan wat een installateur in feite nodig heeft. Maar aan alles merk je gewoon de grondigheid waarmee BINK Software dit heeft aangepakt. Het is visueel vrij eenvoudig maar tegelijk ook heel grondig.

Ook de helpdesk is zijn naam volledig waardig. Als je belt, krijg je meteen iemand aan de lijn die je daadwerkelijk verder kan helpen. Stuur je een mail, dan heb je steeds binnen de dag een afdoende antwoord. Ik schat dat ik na een paar dagen studiewerk het programma volledig onder de knie had.”

Europese versus Belgische normering

BINK is van Nederlandse makelij en is daardoor niet zomaar toepasbaar op de Belgische markt.

“De software maakt gebruik van de Europese normering. In het begin vergt het dus wat aanpassingen aan de instellingen om een en ander vertaald te krijgen naar de Belgische normen. Ik ben ervan overtuigd dat, wanneer meer Belgische klanten hun product willen kopen, ze dat snel zullen aanpassen. Toch is hun product ook nu te gebruiken want via de helpdesk geven ze je duidelijk aan welke parameters je in de instellingen moet veranderen om aan de NBN te komen.”